12-08-14

AMELAND

Het is alweer een paar weken geleden, maar het was wel een van de dagen dat ik het allerleukste vond toen ik een weekje weg was. Ik heb jullie verteld dat ik naar een dagje Ameland ben geweest en daar dingen met mijn ouders en broertje heb gedaan. Zo zijn we het hele eiland rondgefietst, bijvoorbeeld. Ik was de volgende dag dan wel helemaal kapot, maar alles was zo mooi om te zien en het was zo'n rustgevend eiland! Ik zou er zelf zeker nog eens naartoe gaan, zeker de moeite waard. Natuurlijk heb ik foto's gemaakt toen ik er was en was ik als de dood dat er zand in de lens van mijn spiegelreflex zou komen of dat ik zou vallen op de fiets, maar ik heb me opgeofferd omdat ik foto's moest delen. Kijk mee!

Vanuit het Friese plaatsje Holwerd vertrokken we met de boot richting Ameland. Volgens mij hadden we de vaart rond een uur of half 9 in de ochtend, maar we gingen er al wel vanuit dat we de boot niet meer zouden halen. Er stond echt een enorme rij voor de kassa en hadden van te voren geen tickets gekocht, maar de boot wachtte tot de rij was weggewerkt zodat we alsnog mee konden. Ik had geen enkel idee over hoe de boot er ongeveer uit zou zien, maar het was zo groot! Heb al wel eerder op grotere boten gezeten, maar deze was wel heel mooi met zit plekken op het dek, alleen waren die uiteraard allemaal bezet. Snuggere meeuwen die gewoon het eten uit je hand vreten en die je heerlijk onderschijten - LIEFDE ♥ (gelukkig kreeg ik niet de volle laag, iemand achter ons wel).

De vaart duurde ongeveer een halfuur tot 45 minuten. In het begin wist ik niet zo goed waar we naartoe vaarden, iedere keer draaide de boot weer een stuk alsof het leek dat 'ie het andere eiland opging. Ameland is echt lang hoor, jeetje! Zo'n 30 km opgemeten geloof ik, inclusief de fietspaden. Meteen toen we uitstapten liepen we naar een fietsverhuurbedrijf, waar ook lange rijen stonden en alleen maar langer werden. Gelukkig hadden we gereserveerd, dus hadden we heel snel al onze fietsen. We zijn eerst naar de rechterkant van het eiland gereden richting het plaatsje Buren, waar we onderweg nog even een terrasje hebben gepakt. Vanuit daar fietsten we een stuk naar boven, en zo weer naar links - naar de andere kant van het eiland.

Ik wilde heel graag een dagje naar het strand, en dat hebben we gedaan! Ameland is een eiland met geen stoet aan toeristen, dus het was overal heel rustig. Ook op het strand! Desondanks dat het er overal rustig was, gaf het toch een gezellige sfeer. De fietsroutes waren ook zo mooi, tussen en achter de duinen langs. Ik dompelde mijn haar expres een paar keer extra in het zeewater, want hallo, de natuurlijke sea salt beachy waves are here!!! Een paar uur later, nadat we nog een stuk hadden gefietst, kregen we toch wel trek en stopten we langs een ander stuk langs het strand, mét strandtent! Doordat er waarschijnlijk niet heel veel toeristen in Ameland zijn, waren de prijzen totaal niet duur en namen Robin en ik een portie kibbeling. Nooooooom.

Omdat we allemaal de bekende vuurtoren van Ameland eens gezien wilde hebben, maar zich aan de linkerkant van het eiland bevond, zijn we dus rondgefietst. Uiteindelijk zijn papa, Robin en ik in de vuurtoren gegaan (236 treden, 50 meter hoog) en ik vond het serieus doodeng. En nog iets: van dichtbij vond ik de vuurtoren ook echt superlelijk. De vuurtoren wordt sinds een aantal jaar bestuurd met camera's, daarvoor zat er altijd iemand bovenin. Toen ik bovenop stond was het uitzicht prachtig, maar was veel te bang dat dat ding ging instorten, het waaide hard dus ik voelde de vuurtoren af en toe bewegen (of het was mijn verbeelding) en het was hoog. Heel hoog. Ik met hoogtevrees heb gelukkig wel wat overwonnen.

Aan het eind van de dag moesten we weer met de boot terug, dus moesten we vanuit het ene puntje van het eiland weer terug naar de afvaartplaats. En dat was me ook nog een heel eind. Vol in de tegenwind gefietst, ik was kapot en had overal spierpijn, met name in mijn bovenbenen. Voor alsnog raad ik iedereen het eiland aan, het is er echt heel mooi en heel rustig. In de stadjes zijn we niet echt geweest, maar veel bijzondere winkels of tentjes heb ik niet echt gezien. Je moet er vooral naartoe gaan om de natuur te bekijken, rond te fietsen, de vuurtoren te bekijken (en misschien dan overwegen of je erin gaat ja of nee), misschien met de Robbenboot meegaan (wij hebben dit niet gedaan want het duurde 2 uur, en dat vonden we zonde van onze tijd) of net zoals ons het strand bezoeken. En je hebt totaal niet het gevoel alsof je in Nederland bent, ik had er een buitenlands gevoel bij!

Hebben jullie ooit de Waddeneilanden bezocht?

14 opmerkingen:

Reageren kan met een Google- of Wordpress account, naam (en eventueel je website), of anoniem. Bedankt voor je reactie!

1. Wat een mooie foto's! Ik vind het zo bijzonder dat de Waddeneilanden zo dichtbij zijn eigenlijk, het voelt echt heel anders! Het is er zo mooi, ik krijg meteen een vakantiegevoel. Ik ben er wel eens geweest, maar zou graag nog eens terug gaan. X

BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, supermooie foto's Sharon! Ameland lijkt me echt heel erg leuk om een bezocht te hebben. Ik ben er nog nooit geweest maar zeker weten dat ik hier eens naartoe wil. En echt super knap van je dat toch de vuurtoren hebt bezocht ondanks je hoogtevrees! Tegenwoordig vind ik hoge bruggen of trappen ook wel een beetje eng dus vraag me af of ik het ook heb... wel heel goed van je! :) Foto 9 vind ik echt prachtig!
    liefs

3. Prachtige foto's! Ik vind Ameland ook zo'n heerlijk rustgevend eiland <3

4. Ziet er heel erg mooi uit op Ameland, leuke fotos heb je gemaakt

5. Wat een prachtige foto's! Ameland lijkt mij een heel erg mooi eiland. Zelf ben ik al eens op Texel geweest en daar is de natuur ook zo prachtig!
    Liefs, Tessa

BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw! wat een leuke foto's! Ik ben zelf nog nooit op Ameland geweest maar het lijkt me leuk om er een keer naartoe te gaan want het ziet er mooi uit. :)

7. Wauw, mooie foto's! Het ziet er echt super leuk uit allemaal! :)

8. Wat een prachtige foto's! Ik ben er nog nooit geweest maar dit artikel is echt uitnodigend :) Liefs Emmy

BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuk verslagje! De foto's zijn heeel leuk geworden! En wat is je lay out prachtig! <3

Liefs.

10. Wat een heerlijke foto's! Wat zou ik daar graag heengaan om lekker te relaxen, ik ben nog nooit in Ameland geweest, maar wel op texel. Gelukkig zat het weer een beetje mee bij jullie, heerlijk zeg dat strand. Zag er gezellig uit daar :)