07-02-14

Fotografie tips: diafragma's en sluitertijden?

Ik kreeg onderlaatst in de comments een hele leuke suggestie voor een artikel: of ik niet een aantal tips kon geven over fotografie! Ik ben geen pro, maar er zijn natuurlijk altijd nog tips & trics die ik gebruik en die voor jou misschien wel handig kunnen zijn. Ik ben in de zomer van '13 overgestapt naar een spiegelreflexcamera, de Canon EOS 1100D, waar ik tot de dag van vandaag nog steeds mee ben verbonden. In voor en tegenspoed.. Ja, je kent dat gedoe wel. Daarom ga ik ook in op de functies van een spiegelreflexcamera, en niet van een digitale variant.


Kort gezegd is dit artikel dus vooral handig die ook een SLR hebben. Ik ben nog steeds bezig met nieuwe dingen en functies ontdekken, want er is nog veel meer wat ik nog niet doorheb! Daarom zou ik het ook superleuk vinden als jullie een aantal tips & trics achterlaten die jullie gebruiken, die ik niet heb vermeld in het artikel of wat misschien handig is!

First things first: waar staan al die tekentjes voor? In het begin snapte ik er niks van, van sommige dingen nog steeds niet, maar gelukkig heeft Google me wegwijs gemaakt. Deze onderstaande foto is het beginscherm als ik mijn Canon aanzet. Mijn camera heb ik eigenlijk áltijd op de AV-modus, waar je of de foto helemaal in focus kan fotograferen, of een deel ervan. De meest mooiste stand vind ik, omdat je de diafragma's kan aanpassen zodat je zelf kan bepalen hoe onscherp de achtergrond is bijvoorbeeld.

Maar wat is een diafragma dan? Dat is vakje waar F{getal} staat. Deze heb ik bijna altijd op 5,6 staan (want ik ben gek op wazige achtergronden!), de laagste stand is F5.0. Eigenlijk wil het getal zeggen: hoe lager het F-getal, des te waziger de achtergrond is. Doordat de achtergrond wazig is staat het onderdeel wat je fotografeert centraal en "popt" het onderdeel als het ware uit de foto.

Als je nou alles in focus wil hebben, bijvoorbeeld bij het fotograferen van een landschap, dan zet je het diafragma dus hoger. Omdat je met mijn camera (en volgens mij is dit ook bij elke andere Canon camera, maar verbeter me als ik het fout heb!) niet lager kan met een diafragma van 5.0, kun je dus niet altijd van die hele mooie bokeh op de achtergrond krijgen (zoek maar eens foto's op op Google door te zoeken op 'bokeh', dan weet je wat ik bedoel). Een lens met een superlaag diafragma, is de 50 mm lens. Je kunt een 50 mm lens ook nog kiezen in verschillende diafragma's, bijvoorbeeld eentje met 1,4 of 1,8. Onthoudt dus: hoe lager het getal, hoe groter het 'oog' van de lens en dus een wazigere achtergrond.

In de AV-modus kun je alleen de sluitertijd niet aanpassen. Dit kan in een andere modus wel, hiermee kun je de tijd bepalen wanneer je camera de foto maakt. Hoe hoger de sluitertijd, hoe sneller de foto gemaakt wordt en er dus niet veel licht op de sensor valt. De foto is dan ook bijna helemaal zwart, want er is te weinig licht. Probeer het maar eens, dan zie je het verschil! Hoe lager je sluitertijd betekent dat er juist meer licht op de sensor valt, maar het duurt dus ook langer voordat de foto gemaakt wordt. Ik raad je aan om dan met een statief een foto te maken, want met de vaste hand wordt je foto wazig!

Maar waarvoor gebruik je dan de sluitertijd? Als je in een hele donkere ruimte bent, is flitser soms helemaal niet mooi. Het is veel te flets en ik ben er zelf ook totaal geen fan van. Als je de sluitertijd dan heel laag zet, valt er meer licht op de sensor en is je foto lichter. Maar je kunt er ook superleuke effecten door krijgen! Probeer maar eens een foto maken als er allemaal auto's voorbijrijden op een (snel)weg met een hele lage sluitertijd. Of iets schrijven met een lichtje of andere lichtbron in de lucht in het donker, de sluitertijd laag zetten en dan een foto maken. Zorgt voor hele unieke en aparte foto's!

Nu ik deze dingen allemaal heb opgesomd is dit ook een van de redenen waarom ik een spiegelreflex heb aangeschaft. Ik kreeg een aantal keer de opmerking waarom ik voor dit heb gekozen terwijl een digitale camera veel goedkoper is, maar wel dezelfde kwaliteit/megapixel levert. Nou, hierom dus! Je kan er zoveel meer mee, veel professioneler allemaal. Een analoge/digitale camera kan dit allemaal niet - die sluitertijden en diafragma's. Dingen waar je mee kan rommelen en unieke foto's uit kan halen!

Nu heb ik zitten denken: zouden jullie het leuk vinden als ik er een serie over maak om meer tips te kunnen geven? Zoals ik al zei ben ik geen pro, maar ermee bezig zijn vind ik superleuk en ik vind het ook leuk om jullie te helpen. Misschien kan ik de volgende keer ook algemene tips geven, ook voor mensen die geen SLR hebben? Laat het me weten in de comments!

24 opmerkingen:

Reageren kan met een Google- of Wordpress account, naam (en eventueel je website), of anoniem. Bedankt voor je reactie!

  1. Leuk artikel! Ik heb ook de canon 1100d, maar ik heb de 50mm lens er los bijgekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel handig! Toevallig een maandje geleden een fotografiecursus gehad, waarbij alles over sluitertijd en diafragma werd uitgelegd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. handig! hier heb ik wat aan. ik zou wel meer van dit soort artikels willen lezen =)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super handig! Ik gebruik ook altijd de AV modus en zet de AV meestal ook hoger, zodat de foto lichter wordt! De F gebruik ik eigenlijk nooit, maar dat is meer omdat ik niet echt wist waar die voor diende haha, maar nu dus wel! Super fijn, thanks :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah superleuk om te horen dat je er wat aan hebt gehad, daar doe ik het immers voor :)

      Verwijderen
  5. Heel leuk artikel, de AV modus is zo fijn, die gebruik ik ook altijd haha! Ik vind dit soort artikels wel heel fijn moet ik zeggen. (: Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. super leuk! ik heb de superzoom camera sony hx300, waarbij deze instellingen ook van toepassing zijn! heel handig en die algemene tips lijken we ook heel leuk, vooral voor mensen die geen SLR hebben! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb hem ook vaak op 5,6 staan om een wazig achtergrnd te krijgen :) fijne tips

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb precies dezelfde camera en ben hem ook nog steeds aan het uitproberen. Nouja, de foto's voor mijn blog maakt mij bff meestal, maar als ik er zelf foto's mee maak probeer ik ook altijd nieuwe dingen uit! Ik zeg vaker doen zo'n blogpost..erg leuk!! :) xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga het er zeker inhouden na al jullie positieve reacties. De volgende keer ga ik het wat over algemenere tips hebben of in ieder geval een poging doen tot.. Dan hebben mensen zonder spiegelreflex of deze functies er ook wat aan!

      Verwijderen
  9. Heel handig! Helaas heb ik geen ingewikkelde camera hiervoor haha! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een handig artikel, vooral na dat ik zoals je weet gister een spiegelreflex heb gekocht.
    Ik vind het zo gaaf he, je kan met een spiegelreflex zoveel meer!
    Ik zou het leuk en handig vinden als je meer van dit soort artikeltjes zou maken:)!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk en handig artikel! Ga zelf ook eens spelen hiermee, kijken wat ik ermee bereik ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk artikel! (:
    Ik heb ook een Canon spiegelreflex en ben er zó tevreden mee. Gewoon door al die leuke effecten en instellingen waarmee je kan prutsen en ik word gewoon helemaal blij van het 'sluitergeluidje' wanneer het spiegeltje omklapt haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel leuk artikel idee! Ik heb zelf een Nikon spiegelreflex maar het werkt hetzelfde. Eerst snapte ik niks van sluitertijden en diafragma's. Nouja, ik snapte het wel. Ik las er veel over op google maar ik snapte niet hoe je het moest instellen. Op de fotografie cursus heeft die man mij uitgelegd hoe ik het moet aanpassen en sindsdien maak ik nooit meer foto's op de automatische stand. Je hebt het heel goed uitgelegd allemaal, ik kan hier nog van leren haha. Ik wil echt heel graag de 50mm lens. Ik ben ook zo blij met mijn spiegelreflex camera, je kunt er zoveel uithalen!

    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik kende het al maar leuk geschreven. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Super leuk! Ook leuk als je hier een serie van maakt! Maar ik had wel een vraagje. Hoe kan je de sluitertijd veranderen? x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De sluitertijd kan je veranderen in de M- en Tv-modus.

      Verwijderen